Tips tips tips: Plum village.

 
Alltså jag MÅSTE verkligen tipsa om ett svt flow-program. Gina Dirawi har ju en serie där, där hon åker runt i världen och träffar olika människor som helt enkelt lever på olika sätt. Jag har sett några avsnitt innan jag såg det här jag vill tipsa om och jag har gillat de tidigare avsnitten massor!
 
Just detta avsnitt åker Gina till södra Frankrike för att bo på ett kloster under några dagar. Hela avsnittet handlar mycket om mindfulness i stora drag, alltså "konsten" att leva i nuet och kunna vara bekväm av det utan att störas av dåtid eller framtid. Avsnittet var verkligen en tankeställare för mig och jag tycker inehållet är så så så viktigt. Kanske låter det flummigt för vissa men inte för mig, ta hand om din kropp och din själ, vad ger det en att straffa sig själv hela livet? Ingenting. Att må bra är så mycket viktigare än ideal och samhällsnormer som är skit. Och att må bra behöver inte betyda att vara lycklig, glad och tillfreds konstant, för vi är trots allt bara människor. Men, att accaptera att tankar och känslor kommer och går, tillåta sig själv att vara ledsen, att gråta, att tycka att allt är skit. Det måste finnas för att lycka och glädje ska finnas. Det svåra är väl att hitta en balans tänker jag. Nu flyger mina egna tankar iväg, men jag tycker verkligen sånt här är intressant. 
 
Sista saken. En så himla fin sägelse i avsnittet var ungefär: "Ser du bambun där borta? Titta högst upp, den svajar i vinden, det är vårt tankeflöde. Så titta mot marken nere vid roten, där rör det sig nästan inte alls, det är vårt riktiga jag."
 
Så klicka här här här för att se detta världsfina avsnitt! 
Fotografier., LIVSPEPP, Skrivet. | |
Upp