Första praktikdagen

 Dagen D. Så nervös jag var imorse när jag cyklade de 3 minutrarna det tar att komma till min praktikplats för fem veckor framöver. Nu efter en dag fullproppad med intryck känns allt faktiskt förvånandsvärt bra. Jag är inte alls lika trött i huvudet som jag brukar vara efter en dag med massa nytt, undrar vad det beror på. 
 
Tyvärr kan jag inte skriva detaljerat om vad som har hänt och allt sånt, pga sekretess, men att förmedla mina tankar och känslor går ju. Funderar på att göra någon slags sammanfattning i slutet på varje vecka över intryck, tankar och känslor. Tänker att det kan vara kul och användbart i framtiden att gå tillbaka och läsa om hur jag upplevde saker och ting. 
 
Jag kan berätta lite om vart jag nu håller hus om dagarna och vad jag kommer pyssla med. På ett vårboende här i Malmö kommer jag alltså ha praktik på i fem veckor, området för denna VFU-period är geriatrik. Geriatrik betyder lärandet om åldrandets sjukdomar, vilket betyder att alla på detta boende är i behov av vård i olika utsträckning. Nästa VFU-period är inom somatiken, den praktiken har vi under fem veckor på sjukhus, antingen en medicinavdelning eller en kirurgavdelning. 
 
Men jag är som sagt på ett vårdboende. Och vad kommer jag få göra då? Bra fråga! Så himla mycket olika. Ta blodprov (obs inte långt kvar tills jag kommer få sticka en riktig patient istället för en skumgummidyna waaah), dela mediciner, lära mig hur det administrativa går till (obs väääldigt mycket), gå rond, lära mig prevention av olika slag (nutrition, fall, trycksår m.m.) och massa massa mer. Spännande! Världsläskigt! Lärorikt! 
 
Fem veckor ligger framför mig, än så länge är jag ovetandes om vad som väntar. 
Nu ska jag smälta dagens alla intryck och ladda inför imorgon.
 
Ha det fint! Och kram på er. 
 
Livet som sjuksköterskestudent. | |
Upp