Lena Dunham

De var bara några få veckor sedan jag började kolla på serien Girls. Hur har jag kunnat missa denna briljanta serie?! Har ni sett den? Jag älskar hur den är så jäkla normbrytande men samtidigt så jäkla alldaglig, verklighetstrogen liksom. Och jag älskar det som händer i mig när jag ser Girls, det känns som en mindre seger. Fan så skönt att vi är på väg någonstans i denna patriarkala struktur alltså, om än med en fiktiv serie, men ändå! Girls är girlpower och riktig mycket feminism.
 
Det tog även ett tag för mig att förstå att skaparen av Girls Lena Dunham även spelade huvudrollen Hannah. Lena har även hunnit bli en av mina bästa offentliga personer, hon är fantastisk!! Idag såg jag intervjun då hon var med i Skavlan och förundrades ännu mer. Och så tänkte jag att jag bara MÅSTE dela med mig av allt detta hopp jag känner till er. 
 
Särskilt bra saker Lena Dunham säger i Skavlan:
- Skavlan nämner att vissa tycker hon är modig för att visa sig så mycket naken under seriens gång, då säger Lena att människor som säger att kvinnor är modiga för att de "visar sina kropp" aldrig skulle sagt det till en kvinna som passat in i synen på hur en kvinna vanligtvis ser ut på tv.
- Att hon inte har intresse att gifta sig förän alla människor har lika rättigheter till giftermål i alla delstater i USA.
- Skavlan säger att serien Girls har ändrat hur unga människor förhåller sig och ser på sina kroppar, sedan frågar han om det är en del av "planen" med serien. Lena säger då "planen" mer är att visa hur problematisk medias bild av kvinnors kroppar är och att om hon på något sätt kan vara en del av förändringen så vore hon väldigt glad över det. 
 
Fint alltså. Se intevjun! Se Girls! Puss!
 .
LIVSPEPP, Skrivet. | |
#1 - - Emma:

Vill mest bara säga att jag läser din blogg hela tiden fast än jag inte kommenterar.. :) du verkar så himla vettig. Hejdå! Btw jag ska med kolla på Girls nu bara för det.

Svar: Men åååh vet du hur glad jag blir när jag läser det här! Tacktacktack! Ja åh kolla på Girls, så jäkla bra serie :D Hejdå!
Frida

Upp