Det stora Amsterdam-inlägget

 
16 augusti var det dags, då åkte jag och Mattias till Amsterdam. Peppigt värre. Trots lite försenat flyg och panikstressa genom hela Kastrup för att byta gate kom vi fram hur bra som helst. Och som ni kanske kan gissa kommer här ett bildbombsinlägg i ett försök till ordning men inte dag för dag. Kram!
 
 
Rijksmuseum! (Tips: här kan en gå på toaletten gratis. Vet egentligen inte om man får, men det går, och det är ju väldigt bra tänker jag.) 
 
 
På ovannämnda museum finna Nattvakten. Omåttligt populär som synes. Vi vandrade runt och såg massor men inte allt, tillslut var den kulturella kvoten fylld och vi blev hungriga. 
 
 
 
Amsterdam är fint både i regn och sol, vi fick mest se staden i regn. Ett tips är dock att inte ha slitna läckande converse på sig. Men åh, ser ni husen, så drömmiga!
 
 
Mitt gulliga resesällskap. 
 
 
En morgon åt vi frukost på ett café nära vårt hotell, bagels, apelsinjuice och te, så så gott. 
 
 
Av ren slump satte vi oss vi en fin bro och tittade på båtar en dag, i närheten satt ett gäng människor på en bänk men det tänkte vi inte mer på. Sedan kom de fram en man till gänget på bänken och bad dem flytta på sig så han kunde ta en bild. På bänken. Det var bänken från The fault in our stars, när Agustus säger till Hazel att hans cancer kommit tillbaka. Så häftigt att vi hamnade precis där utan att veta om det. Skylten ovan satt på baksidan av bänken.
 
 
 
 
En dag åt vi pannkakor. Jag tog en banan, choklad och valnötsvariant. Mycket god!
 
 
 
 
Detta såldes typ överallt, cannabis starter kits. Så himla knäppt hur normaliserat det är med droger i Amsterdam. Coffeeshops finns i princip överallt och hash luktar det mer än vad det inte gör det skulle jag nog säga. För att inte tala om red light district, så MÄRKLIG plats. 
 
 
En dag hyrde vi cyklar och cyklade runt över hela Amsterdam. Lite läskigt i början men tack vara cykelvanan jag fått i Malmö va det no biggie tillslut. Underskattat att se en stad från en cykel, det är så nice! Jag och Johanna hyrde cyklar när vi var i Berlin och det var också verkligen hur bra som helst.
 
 
 
 
Detta är bron The fault in our stars-bänken ligger precis bredvid. Till höger fanns den.
 
 
Alltså. Så. Fint.
 
 
 
 
 
Sista dagen. Lugnet före stormen? Innan eller efter denna bild togs tappade jag min plånbok och märkte inte det förens vi var på centralstationen och skulle låsa in våra väskor i skåp. Paniken och jag som alltid är jättenoga med att se till att jag har allt med mig. Sedan grät jag konstant i typ 1 timme medan vi gick tillbaka samma väg dit vi ätit frukost. Ingen plånbok. Vi frågade i mattaffären vi handlat i, eller Mattias frågade, jag grät hehe. Sedan började jag ringa Swedbank för att spärra mitt kort och Mattias gjorde ett sista försök och frågade i kiosken på torget nära där vi suttit. Och den fanns där! Det sjukaste jag varit med om, på riktigt. Fatta vilka underbara människor det faktiskt finns i denna värld. Så så så glad. Slutet på resan var räddad.
 
 
Och senare på dagen flög vi hem. Efter fina dagar i Amsterdam med min favorit. Och hörrni, åk hit! En så himla fin stad med massor att se. 
 
Fotografier., Resor. | |
#1 - - johanna:

åh det verkar ju som en jättehärlig resa! trots regn och borttappade plånböcker!

-

har läst ikapp lite här nu och hallå vad mycket fint du verkar ha hunnit med! och angående listan några inlägg ner så är det ALDRIG för tidigt att göra julspellistor. livets grej ju. tipstips att lägga till christmas in the room med sufjan stevens och another christmas + christmas fool av amanda jenssen om du inte redan gjort det!

Svar: Ja det var verkligen fantastiskt! Men åh, gullo!! Lyssnat på dina jullåts-tips, så bra!! Hoppas allt är superduperbra med dig! Kram!
Frida

#2 - - jore:

åh men vilken fin resa ni verkar haft!! <3 och turen med din plånbok?? förstår verkligen paniken, får hjärtklappning så fort min inte ligger överst i väskan.

Svar: Ja åh den var underbar! Haha, fattar fortfarande inte att den kom tillbaka med ALLT i?! Helt otroligt! Eller hur, jag är precis likadan, tänkt då att du letar igenom hela väskan men att den verkligen inte är där.... Panik-delux!
Frida

#3 - - Frida:

Men åååååhhhhhh amsterdam <3333 sånt himla mysigt reseinlägg, vill mest bara hoppa in i er resväska och följa med även fast det ju är försent nu. Amsterdam är verkligen en av mina drömresemål, och att få sitta på the fault in our stars bänken ligger högt upp på min bucketlist :)

Svar: Alltså åh!! <3 Ja de var fantastiskt fint prick överallt, liksom trots regn?! Och fault in our starsbänken, fortfarande starstruck!
Frida

Upp