Om att träna inför ett lopp

Någon gång i våras bestämde jag mig för att jag vill springa ett lopp, Midnattsloppet närmare bestämt. Varför just det loppet vet jag inte bestämt, kanske var det en blandning av att springa på kvällen (som jag tycker om) och att loppet känns som en väldans stor folkfest med något slags nytänk. Och 1 mil kändes som en rimlig distans. Sagt och gjort så var jag anmäld. Tanken var att ha ett mål med min löpning mer än bara gå ut och springa några gånger i veckan, därför kändes ett lopp som min bästa motivation. Sen jag slutade på friidrott har jag inte tävlat på något sätt och jag kan sakna den där målinriktade träningen när en visste att något fysiskt krävande låg framför en och att träning inför detta var ett faktum. 
 
Det jag inte hade räknat med när jag anmält mig till loppet var att jag skulle vara sjuk en massa och inte kunna börja träna på riktigt förens i juli, alltså ca 2 månader innan Midnattsloppet. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte stressade mig en aning. När jag väl körde igång så var det på riktigt och jag har i princip sprungit varannan dag sedan dess. Det känns kul och pepp och motiverande att träna inför ett lopp även om det hade varit härligt med lite mer tid för förberedelse innan då jag inte direkt var inne i nåt löpar-flow när jag började. 
 
Min akilleshäl är mitt huvud. Det är när min hjärna skriker till mig att stanna för att den tycker det är jobbigt eller tråkigt som jag känner mig svag, när kroppen orkar men huvudet säger ifrån. Men helt ärligt, att veta att jag ska springa ett lopp på 1 mil om några veckor har verkligen gjort skillnad för uthålligheten och tålamodet. 
 
Så hur har jag burit mig åt med träningen? Ja, någon ordenlig plan har jag inte haft mer än min egen planering i huvudet. Som sagt, löppass varannan dag med olika slags pass varje gång. De olika passen jag kört är vanlig löpning ca 5 km, olika distanser på intervaller (mycket intervaller har jag kört), kortare löpning + löpskolning och kortare löpning + löparstyrka. Sedan har jag sprungit en test-mil för att känna hur kroppen kändes och för att ha något att kunna jämföra loppet med, men det är den enda milen med mål att bara springa som jag har gjort och kommer att göra innan lördagen den 27 augusti. 
 
Utrustning och sånt? I våras gick jag till Runner Store och testade ut ett par perfekta löparskor för mina fötter. Sen friidrottstiden vet jag hur viktigt det är med rätt skor och hur megabra hjälp en kan få i såndana butiker jämfört med typ Stadium eller Intersport. Visst, lite dyrare kan det bli men å andra sidan tycker i alla fall jag det är så himla värt det. 
 
Sen beställde jag ett par trådlösa hörlurar för några veckor sedan, och det är nog mitt bästa köp ever. Så fantastiskt underbart att spinga utan en himla sladd som hänger och slänger! Dessutom väldans bra ljud och de sitter verkligen på plats oavsett hur svettig en blir. Dock lite dyra men återigen, väldigt värt det, när jag fick min första jobblön kunde jag liksom inte låta bli... 
 
Nu är det lite mindre än två veckor kvar och jag börjar bli lite smått nervös. Men kul ska det bli och på lördag kan en hämta ut sitt startkit med den klassiska midnattslopps-tröjan och lite annat sånt där viktigt. Åh, snart snart snart! Projekt "göra den bästa spellistan" är i full gång och jag har märkt att dte är väldigt härligt att springa till ABBA... 
 
Ha det fint!
 
Genom mobilkameran., LIVSPEPP, Träning. | |
Upp